Home

Dag 18

Vandaag ben ik eens lekker in mijn bed blijven liggen, niet te lang hoor, want dat zou zonde zijn. Rond een uur of negen ben ik er uitgekomen, en dat in in deze vakantie echt wel uitslapen. Er zijn maar weinig dagen geweest dat we na 07:30 uit ons bed konden gaan. Een deel van de groep ging een fietstocht maken, maar ik heb het lekker rustig aangedaan, ik was nog moe van de vermoeiende dag van gisteren.
------------
Naar mijn ontbijtje, wat heel lekker was, ben ik op zoek gegaan naar een apotheek, mijn diaree was nog steeds niet over, ik vond het een beetje lang duren, het is nu al meer dan een week. Ik ben richting de winkels gaan lopen, maar onderweg begon het te regenen. Maar ik had weer eens niks bij om over mijn kleren aan te trekken, en was best al hard aan het regen. Een klein stukje verderop zag ik een vrouwtje zitten die regencapejes verkocht. Ik vroeg hoe veel ze kosten en ze zei 5.000 dong, dit is 35 eurocent, ik had er ook wel 15.000 dong voor willen geven. Het regencapeje was zeer dun maar voldeed prima. Als het hier regent zie je opeens iedereen met van die capejes, weet niet waar ze die allemaal vandaan halen.
Een stuk verderop was de apotheek, maar hoe leg je in Vietnam uit dat je last hebt van diaree. Ik had wel een woordenboekje bij me, maar daar snapten ze ook niks van. Op den duur, na veel verpakkingen te hebben gelezen van medicijnen waar een Engelse bijsluiter bij zat, had ik iets gevonden wat wel iets leek. Je kun de pilletjes per stuk kopen. Ik heb het hele doosje maar gekocht, want dan kreeg ik de bijsluiter erbij, ik was niet helemaal zeker dat ik het goede had gekocht. Ze waren wel duur. De pillen kwamen uit Frankrijk en daar was aan de prijs ook wel te zien. Ik had 12 pillen en per stuk waren ze 15.000 dong, 1 euro, en dat is voor daar echt heel veel. Ze hebben wel geholpen, en ik heb er maar twee gebruikt.

Vandaag gaan we naar de hoofdstad Hanoi, dit doen we met de trein. De trein vertrekt om 17:00 uur, maar we moeten al om 15:00 uur op het station zijn. Op het perron mag je nog niet komen, dat mag pas vlak voordat de trein komt. Omdat al onze bagage in een grote kar ligt en die wel op het perron staat, moet er iemand op letten. Ik bied me aan en samen met een reisgenoot zitten wij vast al op het perron. Heerlijk rustig. Geert die bij me was heeft tijdens het wachten een tekening gemaakt van het perron.
------------

Er komt een trein aan vanaf de andere kant, als hij stopt stormen er vrouwen op de trein af om iets te verkopen. Het is het een leuk zicht, en je ziet dat er echt flink onderhandeld wordt, ze roepen en gillen totdat ze het over de prijs eens zijn. Ook vliegen er mensen uit de trein die iets bij de kraampjes die langs het perron staan gaan kopen, opeens is het heel druk op het perron. De trein die net is aangekomen moet wachten op onze trein, dit omdat ze daar maar een enkel spoor hebben.

Midden op het perron was er een poort en aan beide kanten van de poort stonden de afstanden van Hué naar Saigon en Hanoi. Het is 688KM naar Hanoi en 1041 naar Saigon. We gaan naar Hanoi, en de trein zal er 12 uur over gaan doen, met een klein beetje rekenwerk weet je hoe snel deze snelste trein uit Vietnam rijdt. En dan komt onze trein eraan.

Met veel getoeter komt de trein het perron binnenrijden. We hebben maar 5 minuten om op te stappen en al de bagage in te laden. De enkele vrouwen in onze groep raken licht in paniek, want 5 minuten lijkt veel te kort voor hen. (het is de badkamer toch niet). Maar we zitten binnen 3 minuten in de trein, dus tijd zat. Iedereen kijkt nog even of ze hun paspoorten nog hebben en dan vertrekken we. Om de haverklap is de trein aan het toeteren, als de machinist maar ergens in de verte een mensje ziet toetert hij al. Volgens onze gids vielen er veel doden met het rijden van de trein, en het toeteren zou dat moeten verminderen. Je zou eerder een hartaanval krijgen van die toeter.
------------

Zodra we de stad uit zijn zie je hele mooie landschappen, maar helaas is dit maar van korte duur, want het is 5 uur geweest en het is zo donker. We krijgen zelfs een maaltijd in de trein, en die is best goed te eten. We zitten in een slaaptrein en per coupe hebben we 4 bedden. Het duurt niet lang of we zitten bijna allemaal in één coupe en de moppen komen los. Heel erg gezellig. Rond een uur of tien kruip ik lekker in mijn bedje, en het ligt nog niet eens slecht. Zo val ik in slaap op het ritme van de trein.
Ik wil ook iets zeggen over deze dag.Meer foto's