Home

Dag 19

Om 5 uur in de ochtend komen we in de hoofdstad Hanoi aan, erg warm hier. Het is al heel druk buiten op straat en het is nog donker. We worden naar ons hotel gebracht waar we nog een paar uur konden slapen, dat kon ik nog wel gebruiken. Om 9 uur zouden we een korte rondleiding krijgen door deze grote stad. We gaan te voet de stad verkennen. We komen als eerste bij de graftombe van Ho Chi Minh aan. Dit is een groot vierkant gebouw, erg indrukwekkend. Voor het gebouw is een groot grasveld, maar niet met gras, maar een soort plantje. Het onkruid wordt er met de hand uitgehaald. Er zitten een heleboel meisjes op hun knieën het onkruid te verwijderen. We zouden eerst in de tombe gaan, maar Ho Chi Minh was niet thuis, hij is op vakantie naar Rusland om zijn lichaam te onderhouden, zodat hij mooi opgebaard kan staan in zijn tombe.
------------

Ook bezoeken we een parkje waar Ho Chi Minh de oorlog tegen de Amerikanen heeft gevoerd. Je ziet zijn kantoor met 3 telefoons op zijn tafel staan, daarmee heeft hij de oorlog gewonnen. Bij het kantoortje dat trouwens op palen stond en een rieten dak had, een vijver, met hele grote kooikarpers en andere vissen. Als je boven het water klapt met je handen komen de vissen naar je toe, ze denken dat ze eten krijgen.

Dan lopen we naar de eerste universiteit van Vietnam, hele mooie oude gebouwen, in Vietnamese stijl. Rond de gebouwen zijn tuinen en vijvers. Het ziet er allemaal heel verzorgt en netjes uit. In één van de gebouwen is een Vietnamees muziekgroepje bezig. Ze geven een optreden, ze spelen dan ook Vietnamese muziek. Na even rondgekeken te hebben lopen we verder de stad in. We gaan met de lokale bus naar de oude(binnen)stad.
De binnenstad is ingedeeld in straten (elke stad), maar elke straat heeft maar 1 soort winkels. Dus in 1 straat worden alleen maar schoenen verkocht en de andere straat handelt in blikwerk, iedereen is aan het timmeren om het blik netjes te krijgen, en dan heb je weer een straat met allemaal naaispullen, erg leuk om te zien, wel een beetje moeilijk zoeken als je iets zoekt, je moet dan eerst de juiste straat vinden. De groep verdeelt zich en iedereen gaat zijn eigen weg, eerst ga ik wat eten met een paar reisgenoten. Daarna trek ik mijn eigen plan. Ik ben nog geen straat verder of ik wordt aangesproken door een Vietnamese jongen die erg goed engels spreekt en vraagt waar ik naar op zoek ben. Ik zeg dat ik iets voor mijn camera zoek, hij zegt dat hij goed de weg weet in de stad en bied zijn service aan. Het lijkt me een goed idee.
------------

Ik stap achterop zijn brommer en we rijden de hele stad door van de een naar de andere winkel. Maar helaas heeft geen enkele winkel iets dat ik wil hebben. De jongen vraagt wat ik nog verder wil, ik wil wel wat van buiten de stad zien, en we rijden de stad uit. Overal zie je brommers en fietsen. We rijden naar een heel klein toeristisch dorpje waar ze allemaal souveniertjes maken. Ik vind dat allemaal niet zo interessant en we rijden richting Hanoi terug. Onderweg zie ik nog allemaal mensen werken in het veld, en vraag of we iets dichterbij kunnen kijken. Dat doen we. We rijden nu tussen de rijstvelden in. Ik zie overal mensen aan het werken, in de bloedhete zon. Sommige zijn het gewas water aan het geven, dit doen ze gewoon met gieters. Ze hebben een stuk hout op hun schouders en daar hangen twee gieters aan. Zo lopen ze naar het water en weer terug, erg omslachtig, maar wel een mooi zicht.

Even later gaan we weer verder op weg terug naar de stad. We rijden voorbij een brommer met 5 mensen er op. Ik vraag of dat normaal is aan mijn gidsje, hij zegt dat hij af en toe wel 7 mensen op 1 brommer ziet. Het mag alleen niet. Maar ze moeten toch vervoer hebben. In de stad kijken we nog naar een paar gebouwen en tempels. En even later maak ik een eind aan de tour. Ik vraag hoe veel hij er voor wilt hebben. Hij zegt geef maar wat en ik geef hem 150.000 dong dat is 10 euro. Hij is er erg blij mee, en ik ook heb toch een tour gehad van meer dan 3 uur en hebben eigenlijk wel veel gezien. Ik loop nog een beetje door de stad en eet in een eettentje.
Ik was het een beetje beu, ik had al best veel gedaan en had zin om naar mijn hotel te gaan. Op elke hoek van de straat zeurden ze aan mijn hoofd of ik een brommertje wou nemen. Ik maar niemand sprak opeens meer Engels. Ik denk weet je wat ik loop wel naar mijn hotel, maar ik wist niet waar ik was en verdwaalde een beetje. Later heb dan toch maar een brommertje genomen om naar mijn hotel te gaan. Verder heb ik deze dag niet meer veel gedaan.
Ik wil ook iets zeggen over deze dag.Meer foto's